İran’ın İstanbul Başkonsolosluğu’na giriş yapan heyetler, basına kapalı gerçekleştirilen görüşmeler için önemli bir adım attı. Dışişleri bakan yardımcıları düzeyinde gerçekleşen toplantıya İran’ı temsilen Mecid Tahtrevançi ve Kazım Garibabadi katılıyor.
2015 yılında imzalanan nükleer anlaşmanın Avrupalı taraflarının talebi üzerine, İran yeni tur görüşmeler için harekete geçti. İran’ın nükleer programıyla ilgili çözüm bulunamazsa Avrupa ülkeleri, “snapback” adı verilen mekanizmayı işleterek BM yaptırımlarını geri getirme tehdidinde bulunuyor.
İsrail’in 13 Haziran’da İran’a başlattığı saldırılar, ABD ve Avrupa ile devam eden müzakereleri sekteye uğrattı. İran, Avrupa ülkelerinden ABD’nin yaptırımlarını telafi etmesini talep etse de bu konuda beklediği adımı göremedi.
İran, nükleer anlaşmada yer alan “snapback” maddesinin Avrupa ülkeleri tarafından işletilmesinden endişe duyuyor. İran Dışişleri Bakanı Abbas Erakçi, Avrupalı tarafların anlaşmayı ihlal ettiğini ve mekanizmayı harekete geçirebilmek için yeterli hukuki dayanakları olmadığını belirtti.
İran ile Avrupalı taraflar arasındaki gerilim devam ederken, İstanbul’da gerçekleşen görüşmelerin sonucu merakla bekleniyor.